back

Začala produkčná prevádzka Dátového centra obcí a miest

Aktualita
Publikované 7.12.2015

Dátové centrum obcí a miest (DCOM) je príklad funkčného eGovernmentu na Slovensku. Občanom Slovenska sprístupňuje elektronické služby cez progresívne cloudové riešenia. Rozsahom, technickým riešením, finančným modelom, efektívnosťou vynaložených prostriedkov a úspešnosťou ide o ojedinelý projekt nielen na Slovensku.

„Je to projekt, ktorý je unikátnym projektom v celej Európe. Neexistuje dnes v Európe projekt podobného rozsahu, ktorý zahŕňa tak veľké množstvo samosprávnych orgánov ako je to na Slovensku. Som presvedčený o tom, že tento projekt môže byť inšpiráciou pre celú Európu a dúfam, že to Slovensko dostatočne ocení,“ povedal o projekte Ing. Pavel Bojňanský, generálny riaditeľ sekcie informatizácia spoločnosti Ministerstvo financií SR

V rámci projektu bol vytvorený balík softvérových riešení ktoré sú samosprávam poskytované spôsobom „softvér ako služba“ (SaaS). Týka sa to v prvom rade 138 originálnych kompetencií, ktoré samosprávy zabezpečujú. Popri tom DCOM zabezpečuje prevádzku aj ostatných informačných systémov. Súčasťou projektu bola dodávka potrebnej IT techniky pre obecné úrady a zabezpečená je aj jej údržba a starostlivosť o používateľov.

Obce tak majú k dispozícií komplexný balík služieb, nové technické vybavenie a profesionálnu IT podporu. Vďaka tomu môžu zabezpečiť výkon kompetencií samosprávy a služby pre občanov a firmy elektronicky. Jedná sa o ucelené riešenie pokrývajúce potreby obcí, ktoré ich odbremení od starostlivosti o IT. Zabezpečený je súlad s legislatívou a prepojenie na rôzne štátne registre zníži administratívnu záťaž a chybovosť.

Do projektu sa zapojilo 1 511 obcí a miest v rámci celého Slovenska, v ktorých žije temer 1,4 milióna obyvateľov. Pre týchto občanov sa stáva dostupnou možnosť komunikovať so samosprávou elektronicky. Agendu budú môcť vybavovať kedykoľvek a kdekoľvek. „Otváracie hodiny“ budú 24 hodín 7 dní v týždni. Občanovi alebo firme bude stačiť len internetové pripojenie a vybaví všetko z pohodlia domova alebo kancelárie, čo im významne zvýši komfort a prinesie významné úspory času aj nákladov.

Digitalizácia procesov zabezpečí aj ich zrýchlenie a zjednodušenie. Postará sa o to aj integrácia DCOM na 9 registrov a informačných systémov verejnej správy. Jedná sa o Kataster nehnuteľností, Finančná správa, Sociálna poisťovňa, MPSVaR, ÚPVS, Register fyzických osôb, Register adries, Evidencia vozidiel a Register právnických osôb. Uvedené prepojenia umožnia systému získať potrebné údaje bez dodatočnej administratívnej záťaže pre občana.

Realizačná fáza projektu začala v novembri 2013 a trvala približne 2 roky. Počas nej bolo vybudované datacentrum, pripravené komunikačné, informačné a eGov služby, zriadené prepojenia na registre, zabezpečený rozvoz a inštalácia techniky do obcí a miest, migrácia lokálnych dát do cloudu a spustená prevádzka a podpora.

„Som veľmi rád, že aj napriek skráteným termínom na realizáciu a komplikáciám s integráciami na externé subjekty sme boli schopní, spolu s partnerom v konzorciu, dodať nášmu zákazníkovi DEUS všetky kontrahované služby. Sú tak vytvorené všetky predpoklady na to, aby občania mohli vybavovať svoju agendu s obcami elektronicky, a tiež na to, aby sme mohli pomáhať jednotlivým obciam k prechodu na automatizované spracovanie týchto podaní. Teší nás, že tento projekt získal za svoju inovatívnosť a progresívnosť nomináciu medzi najlepšie európske projekty v medzinárodnej súťaži EuroCloud Europe Awards 2015,“ povedal Marian Marek, Generálny riaditeľ PosAm

Viac: DCOM

Ďalšie aktuality

Žilinská pobočka sa presťahovala!

Žilinská pobočka sa presťahovala!
PosAm TechDays 2024 – bezpečnosť ako kľúčový pilier modernej IT infraštruktúry

PosAm TechDays 2024 – bezpečnosť ako kľúčový pilier modernej IT infraštruktúry
Novým generálnym riaditeľom PosAm sa stal Maroš Čuchta

Novým generálnym riaditeľom PosAm sa stal Maroš Čuchta

Používate zastaralý prehliadač. Môžete si ho aktualizovať na tejto stránke.